kesat peluh atau air mata

Tudung warna pink belacan yang aku pakai seharian hari ni dah basah lencun di bahagian hadapan. Entah basah dengan keringat peluh atau air mata aku yang tak berhenti mengalir dari tadi. Esak tangis aku semakin tak dapat ditahan dan semakin jelas didengar kalau ada yang mendengar. Mujur aku masih dalam kereta lagi. Sambil ku kesat air mata, telefon yang masih dalam genggaman aku tadi aku pantas menekan butang favorite call. 



"hey babe" tatkala suara itu menyapa, esak tangis aku semakin menjadi jadi kuatnya. Waktu tu aku hanya mampu membalas sapaannya dengan esak tangis aku.




Ada suatu masa yang aku mula rasakan seperti bebanan yang terletak di bahu aku menjadi lebih berat dari kebiasaannya. Sehingga terasa lelah dan kaki mula lemah untuk melangkah. Dunia yang terang dengan cahaya terasa semakin kelam seakan awan mendung mula berarak menutupi sang mentari. Kaki yang biasanya lincah melangkah mula ragu-ragu untuk menapak ke hadapan dan hati yang sentiasa meriah dengan siulan gembira mula terasa sunyi berlagukan sepi. 

Adakah ini saatnya untuk aku menghadapi kejatuhan? Hati dan emosi?

Tangan aku yang panjang biasanya mudah untuk menggapai tangan-tangan lain dan berpaut agar aku tak statik di tempat yang sama, agar tangan lain yang tanpa sedar membawa aku untuk terus maju ke hadapan tapi waktu ini dan saat ini aku merasakan tangan aku terlalu berat untuk aku mencapai yang lain malah hati dan emosi seakan memberi kata setuju agar tangan aku terus menyorok sepi di belakang sesekali mengesat tangis sendiri tanpa meminta pada yang lain. Emosi yang sudah jatuh seakan semakin jauh untuk ditarik bangun semula. Pedih jiwa luluhnya rasa hati dibiar terasa perit sendiri.

Dunia terasa semakin besar dan mula menghempap jiwa yang kecil. 

Untuk mencari semula kunci membuka kotak semangat baru agar bangun dari keperitan dan kesedihan ini bukanlah sesuatu yang mudah bahkan ianya tak mungkin berlaku jika dahi ini tidak jatuh keatas tikar sejadah menghadap padaNya, berserah hati dan meluahkan kepedihan padaNya yang maha Esa. 

Allahu rabbi, ujian yang kau hamparkan kali ini terasa berat sekali. Lapangkanlah, tenangkanlah, ringankanlah dan permudahkanlah.

Comments

Popular posts from this blog

#TipsHidup : Medical Checkup di Klinik Kesihatan Seri Kembangan

Bagaimana Spongebob menangis?

Aku tak pasti