Bila takut

Apa yang aku buat bila aku takut?

Aku lari

Ya beb, kalau aku takut aku akan lari. Lari jauh. Sangat jauh. Jauh yang aku rasa cukup untuk aku tak perlu hadapi ketakutan tu.

Sampai bila aku lari?

Sampai aku rasa aku cukup kuat untuk hadap. Tapi kadang-kadang aku berhenti lari bila aku jumpa jalan mati. Nak taknak aku terpaksa hadap. TERPAKSA. Paksa diri untuk hadap. Aku rasa aku tak pernah cukup kuat untuk berhenti berlari, walaupun dalam keadaan terpaksa aku masih cuba lari. Sambil paksa hadap sambil lari.

Penat. Penat sangat tapi aku dah lalu banyak kali jadi aku dah kebal. Akhirnya aku habis je jugak. Tapi dalam keadaan yang penat. Lelah jangan cakap. Jiwa dan hati yang penat hadapi perasaan ni.

Fizikal?  Okay je, orang mana tahu. Pandai lah jadi hipokrit. Kita cuma tunjuk pada orang apa yang kita nak orang nampak dan manusia hanya akan nampak apa yang mereka nak nampak. Jadi jiwa yang lelah tu tiada siapa nampak. Ohh Allah nampak.

---------------------------------------------------------------------------------------

Aku bangun dari katil pukul 12.47am sebab otak aku dok pikir apa lagi cara aku nak dapatkan extraction method. Aku dah blank. Dateline esok tapi semua method aku cuba semua mati. Takde dapat apa. Kosong. 

Masa yang sv bagi dah nak expired tapi results tarak. aku cuak. apa salah aku. 

Procrastination. Masa panjang tapi berlengah, ambik enteng. Terlalu banyak salah aku berkaitan disiplin diri. Gagal aku kawal diri sendiri. Ini satu.

Terlalu gelojoh. Aku plan semua jalan sekali. Mungkin aku tak sedia untuk buat ni. Bila satu part failed, aku lost. Aku stop. Take time lama untuk restart. Ini dua.

Aku down. So many things to do, so little time I have. 

Aku gagal susun masa, aku gagal disiplin diri, aku gagal belajar dari kesilapan. Ini tiga empat dan lima.

Masa untuk aku reflek diri pon aku boleh lari. Aku tahu aku takut jadi aku lari. Ini enam hingga dua puluh,

Perasaan nampak keseronokan kat garisan penamat tapi takut untuk hadapi larian yang penuh liku dan halangan sebab tahu pasti jatuh dalam perjalanan menuju ke garisan akhir. 

Cukuplah dah masa untuk ko lari, berhenti paksa diri. Berhenti lari sebab yakin ko cukup kuat untuk hadap kegagalan dan belajar, bukan berhenti sebab dah sampai jalan mati. Penat dah hati dan jiwa. Bagi dia tenang, bagi dia kekuatan untuk hadapi segala ketakutan ini. Percaya hati dan jiwa ini cukup kuat untuk tanggung segala kepahitan sebelum rasa nikmat kemanisan. 

Ya kau boleh dan aku boleh. Jom buat. Jom habiskan 


Comments

SuKelapa said…
Wah. Hajar masih menulis. Dan bahasa masih indah seperti dulu.

Popular posts from this blog

#TipsHidup : Medical Checkup di Klinik Kesihatan Seri Kembangan

Bagaimana Spongebob menangis?

Aku tak pasti