Dia melangkah kehadapan


Terik mentari semakin terasa bahangnya,
kesibukan manusia keluar masuk perkarangan rumah juga tak dihirau,
gelak tawa dek jenaka hambar semakin meriah di hujung khemah kenduri itu.

Dawai yang sudah dimasukkan langsir putih itu dipasang rapi di rangka buloh yang dipacak semalam,
Aku kesat peluh yang mula menitik di dahi sambil membetulkan bunga-bunga yang bergantungan dari atas tangga ini.
Shikin yang setia memegang kaki tangga aku ni dah mula tak tahan dengan jenaka yang keluar dari mulut erma semakin galak ketawa mengekek.

Dari semalam usaha nak buat ruang untuk merakam detik indah di kenduri ini dah dimulakan dengan pacak dua batang buloh. Hari ni tinggal untuk pasang kain dan sangkutkan bunga-bunga bagi lebih cantik.

Enam manusia termasuk aku masih gembira bergelak tawa biarpon disimbah terik bahang mentari. Si bakal pengantin duduk perhati di bawah khemah sebelah dengan senyuman yang kian melebar, mungkin hatinya semakin berdebar kencang menanti detik berubah status dan melangkah ke hadapan dari sahabatnya yang enam orang ini.


.....


"Alhamdulillah, Aminn"

Tangan yang di tadah mengaminkan doa dari jurunikah usai akad nikah tadi kini mengesat perlahan air mata di hujung mata aku.

Seakan ada slideshow tayangan kenangan antara aku dan yanie tika membesar di hadapan mata aku, kenangan itu menujah masuk dalam memori di kepala dan kenyataan baru yang perlu aku hadapi

      Yanie dah jadi isteri orang

Ecah menolak perlahan bahu aku, "ko lah ni buat aku pon nangis jugak"
sambil dia tarik tisu dari kotak tisu dihadapannya.

yelah, lepas ni tinggal kita dua yang nak melepak sama-sama kalau balik kampung.
tinggal kita dua je yang plan nak pi semayang raya sesama kat surau.
tinggal kita dua je yang plan nak pi baraan raya sesama ikut baraan kampung.
tinggal kita dua je yang akn pi melepak makan burger kat pantai bt23.
tinggal kita dua je yang akan merendek kat bendang pepetang.
lepas ni ko dtg rumah aku, aku datang rumah ko.

dah kurang sorang sebab dia dah masuk phase lain.


...........

pernah dengar tak term gembira dalam sedih?


Comments

Popular posts from this blog

#TipsHidup : Medical Checkup di Klinik Kesihatan Seri Kembangan

Bagaimana Spongebob menangis?

Aku tak pasti