bersediakah aku ?


4 beg yang biasa aku guna elok terletak kat tepi meja study . isi beg biasanya lebih kurang sama cuma tukar-tukar beg je, well pakai beg ikut keadaan . ehhh jap kenapa aku cerita pasal beg?

ada satu bende yang berubah tentang isi beg aku lepas balik dari cuti semester hari tu . purse dan phone dah memang wajib ada dalam beg tu *walaupun kadang2 lupa nak bawak phone . buku . ya ada sebijik buku yang aku bawak ke hulur ke hilir sekarang .

biasanya isi beg aku mesti ada handkerchief satu , purse , phone , gula2 , pen , johnson baby punye cologne dan sampah tahpape . kadang2 rajin tetiba ada buku cerita . tapi kali ni ada buku baru .


dulu aku benci bawak beg #Fakta


buku panduan tu sebenarnya yang tengah macam membantu aku untuk hilang ketakutan dan kerisauan untuk around half month akan datang . aku tengah berusaha untuk become someone better from before . seseorang yang baik sikit lah dari dulu-dulu .

ini semua bermula around 2 tahun lepas kot . waktu tu kakak baru lepas habis pantang and baby sulung macam kind a kecik cenenot lagi *abdullah premature baby . since kakak still study lagi kat Jordan so mak dengan ayah willingly nak escort kakak balik Jordan and adik aku 2 orang tu ikut sekali .

adik aku 2 orang tu selalu follow mak ayah pergi travel jauh2 naik flight macam serawak lah indon lah . cuma aku je belum merasa terbang naik flight *abang aku lagi sorang tu macam tak kesah je . entah lah

then , mak cakap nak bawak aku pegi sanaaa . dan aku rasa macam alhamdulillah selama ni aku tak kesah la adik aku 2 orang tu dapat pergi jalan jauh2 tapi aku tak dan ini hikmah terbesar yang aku terima .

tapi waktu tu macam serius ke perkara ni? susah jugak lah sebab mak ayah bukan orang yang berada sangat lagi-lagi anak2 semua tengah belajar lagi , yang dah kahwin pon still belajar tak habis2 . dan aku doa banyak2 semoga perkara baik ini dipermudahkan ALLAH . amin .

waktu study week sem lepas , mak call bagitahu perkara ni confirm so kene buat passport segera . and before aku balik sini untuk start new semester , aku teman mak ayah settlekan visa dan medical check up and injection bagai-bagai .

dan aku rasa YA ALLAH, Bersediakah aku untuk menjadi tetamu Mu?

sebab tu lah aku bawak ke mana-mana buku panduan ibadah umrah dan ziarah tu . aku rasa dan aku asyik soal diri sendiri dah cukup ke persediaan aku untuk ke sanaa? layak kah aku?

dan bila ujian melanda hidup aku baru ni , ada seorang sahabat berpesan kat aku

" mungkin ALLAH sengaja bagi ujian ni untuk kau dan mana tahu ada hikmah sebaliknya nanti segala urusan kau di sana dipermudahkan dan takde masalah . kita tak tahu apa perancangan Dia yang terbaik untuk kita "

malam ni sekali lagi aku berteleku lama fikir dan renung balik kata-kata dia . dan alhammdulillah jiwa tenang moga segala urusan duniawi di sini berjalan lancar dengan sebaiknya dan hati tak sabar tapi ada sekelumit rasa masih gerun dan persoalan sudah bersediakah aku?  terus bermain dalam fikiran .

mohon kekuatan sahabat dan doa kalian agar urusan program ifest'14 berjalan lancar mengikut apa yang direncanakan . semoga Allah beri kita kekuatan bersama .


persediaan itu tidak akan pernah cukup selagi mana
 hati tak pernah merasa tenang



Comments

harumaki said…
ajaaaaa, dont forget to singgah here eh if you do so

Popular posts from this blog

#TipsHidup : Medical Checkup di Klinik Kesihatan Seri Kembangan

Bagaimana Spongebob menangis?

Aku tak pasti